torsdag 3 januari 2013

The Grey

Amerikansk thriller/drama från 2012
Regi: Joe Carnahan
I rollerna: Liam Neeson, Dermot Mulroney, Frank Grillo, m.fl.

Ottway arbetar som jägare på en oljerigg i de nordliga delarna av Alaska. Hans jobb är främst att se till att de lokala vargaran inte dödar arbetarna. Ett ensligt jobb för en enslig man. När han och ett antal andra arbetare flyger hem för ledighet så kraschar planet i Alaskas vildmark. Ottway och en handfull män överlever. De möter motstånd inte bara från kylan utan från en flock vargar vars revir de inkräktar på, och de behöver göra allt de kan för att överleva.

Konceptet låter bedrägligt simpelt. Det låter som en klassisk monsterrulle. Inslagen finns, men den blir så mycket mer. Action finns. Välgjord sådan, men den blir aldrig huvudsaken med filmen. Istället läggs fokus på karaktärerna. Något som säker stryker vissa mothårs, men jag stornjöt.

Joe Carnahans förra film var filmremaken av klassiska 80-tals serien "A-Team". En kompetent och överdriven rulle, ruskigt underhållande utan så mycket hjärna. Han hade säkerligen kunnat göra en riktigt bra, ren monsterulle av den här filmen. Men turligt nog så väljer han den svårare vägen. Regin är superb. Allt avvägs lagom, men spänningselementen finns hela tiden där. För en gångs skull visste jag aldrig när nästa "jump moment" skulle komma, när vargarna skulle komma tillbaka för ett till anfall. Hoppade till flera gånger under filmens gång, till min egen och min brors glädje.

Fotot är riktigt snyggt, actionen välfilmad, men det som verkligen sticker ut är ljudet. Fantastiskt bra ljudmix med klar dialog och riktigt bra ljudeffekter. Marc Streitenfelds stämningsfyllda musik är oerhört passande och förhöjer filmen.

Liam Neeson är i sitt esse som Ottway. Jag kan allvarligt inte tänka mig någon annan skådespelare som skulle kunna spelat den här rollen. Han är filmen. Ingen annan som kunnat vara lika stenhård och känslosam på samma gång. De övriga skådespelarna gör även de en rikigt bra prestationer, däribland en nästan oigenkännlig Dermot Mulroney. Man köper hela tiden att de här killarna skulle kunna var den sortens killar som jobbar på ett riktigt tungt skitjobb vid världens ände.

Filmen har att bjuda på mer än vad jag vill säga till någon som inte sett den. Helt enkelt vill jag bara avsluta med att säga att jag sällan sett en thriller som rört mig så på ett känslomässigt plan.



Underhållningsbetyg: 8 av 10
Kritikerbetyg: 9 av 10
Gorebetyg: 5 av 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar